Tungku Bunjut Yang Sangat Praktikal Dari KL Kids

Dalam saya berpantang sendiri, memandangkan ni anak yang keenam. So tidaklah rasa kepayahan sangat berpantang jauh dari mak. Dari penyediaan makanan pantang pun "simple-simple" jer, TQ to Encik Somi yang bertungkus-lumus, hehe. Kawtin ngan mak bidan tukang urut pun setel. Tinggalkan penjagaan dalam pantang harian yang praktikal dan mudah memang saya buat sendiri :)
Tungku bunjut ni saya dapatkan dari KL Kids. Selain dari bentuk bunjutnya yang praktikal. Ianya juga mengandungi segala daun dan herba yang sangat baik untuk membantu proses pelancaran darah. Kaedah yang saya gunakan dengan cara "stimkan" tungku ini menggunakan periuk nasi. Kalau uolls nak guna pengukus di atas dapur boleh juga. Ikut mana uolls rasa senang dan mudah.
Biasanya saya tungkukan bayi saya selepas mandi. Tapi adakalanya saya turut tungkukan selepas salin diaper. Tapi perlu diingatkan sebelum kita tungkukan bayi kita, kena rasa dulu tahap kepanasan tungku bunjut. Jangan terlampau panas, cukuplah rasa suam-suam.
Sebab bila kita tungku pada bayi di bahagian seperti punggung, tapak kaki, perut (di bahagian tepi2 jer). Ekspresi muka bayi kita akan kelihatan seperti diatas + <> + . Wajah lega dan selesa, kan? :)
Nampak tu, siap menonggeng. Buat secara perlahan-lahan jer uolls...
Bahagian tepi perut... saya juga tungku di bahagian belakang bayi. Sebab bayi ni kadang2 dia berbaring terlalu lama, mungkin juga akan mengalami rasa lenguh-lenguh (ecece, mak die cam tau-tau jer kannn)
Untuk tungku versi orang dewasa punya. Ianya lebih besar.
Dan setiap kali lepas saya "stimkan" tungku ni. Dia akan keluarkan bau daun herba yang sangat wangi. Cam bau pilis pun ada :) Dan biasanya saya akan tungku di kawasan bahu, peha, kaki dan perut (sebab bersalin normal boleh ditungkukan di atas perut).
Ni contohnya bertungku atas bahu...
Lebih afdal, jangan ditungku atas baju/ kain...
Sebab ianya mengandungi herba... see, buktinya...

Memang sangat selesa uolls setiap kali lepas bertungku...
Lepas tu pakai barut dan pilis kat dahi...
Duk melunjur bersama secangkir teh herba...
Layan sinetron kat TV hehehe

Oits, nikmat hidup duk dalam pantang!
Selain daripada tungku bunjut ni, terdapat banyak barangan lain yang ada jual di https://www.facebook.com/klkids.my?fref=ts . Macam2 ada... harga pun memang berbaloi!

Keterangan lanjut, boleh klik link bawah ya :)
Instagram : @noorfatahiyyah
Fb: https://www.facebook.com/noor.fatahiyyah?fref=ts
Blog :http://www.wardatulummah.blogspot.com

Tungku Bunjut Yang Sangat Praktikal Dari KL Kids Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on July 17, 2014 Rating: 5

3 comments:

  1. besh tu berpantang heheh boleh relax2 ;)

    ReplyDelete
  2. amboiiii panjangnya esei ni :-) Praktikal la i tengok. Anyway i pun ada tunku baby tu sebab nak tungku kat dania kalau ada lebam2 kat kaki :-)

    ReplyDelete
  3. boleh try kalau bersalin next time

    http://welovesusuibu.blogspot.com/2014/07/sebab-perokok-tegar-akhirnya-berhenti.html

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.